woensdag 4 december 2013

Recept: Omelet versie

Heey allemaal,

Ik heb voor jullie een recept !
Het is een omelet, maar dan op mijn eigen manier. Met een hard broodje.

Wat je allemaal nodig hebt:

- Melk (wat voor melk (vol, halfvol) maakt niks uit)
- Witte peper
- (tafel)zout
- 1 ei
- 1 broodje
- Aromat smaakverfijner

- Een pan (met deksel)
- Spatel
- Broodmes
- 'normaal' mes (of hoe je het noemen wil)
- Boter
- Een bordje
- Schaaltje (ik had er voor ik de foto's ging maken al een gemaakt)
- Garde (klein)
Als je alle spullen hebt kun je aan de slag!

Doe je ei in het schaaltje (doe dit als eerst, zo kun je zien of je ei nog goed is, niet verrot/bedorven of watdan ook)

Voeg dan de witte peper, tafelzout, en smaakverfijner toe. Doe dit op gevoel. Als je witte peper lekker vind kun je daar iets meer van nemen.

Dan de melk. Zoals je kan zien is iets meer dan de helft van het mengsel melk.
Dan kloppen maar ! Tip: maak eerst een soort stamp beweging (net als bij stamppot) zo maak je de dooier kapot en gaat het wat makkelijker.

Zo ziet je omeletbeslag er uit als je klaar bent. Voor dat je het in de pan giet kun je het nog even een keer koppen. Want ik ga eerst iets anders doen ↓

Snij het broodje met je broodmes helemaal doormidden.

Zet je pit aan (hoog) en smelt een flink stuk boter in de pan.

Leg 1 van de 2 helften in de pan. Als de 1e helft klaar is doe je de 2e helft in de pan. Voeg tussendoor nog wat boter toe.

Zo zien ze eruit. Zo zijn ze ook al lekker !

Dan de omelet. Giet je 'beslag' in de pan. Als het natte zo goed als weg is kun je hem keren. Gebruik je deksel hiervoor. Je kan het (normale) mes gebruiken om de zijkanten los te maken. Zo kun je de omelet makkelijk omdraaien.

Als je klaar bent. zet je de pan op een onderzetter. Mijn omelet is een beetje bruin maar dat vind ik niet erg.
Met de spatel kun je de omelet op je broodje leggen. Ik heb de omelet eerst in stukjes gemaakt zo ging het iets makkelijker. En ja er is een hapje van het broodje af, Ik wou even proeven hoe het broodje smaakte zonder omelet haha.

Wat je overhebt kun je in een schaaltje doen. Je kunt het nog bij je broodje stoppen maar je kan het ook zo opeten.

En dan doe je de bovenkant erop en is je broodje met omelet klaar!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden.
Vergeet niet een reactie achter te laten. Vind ik leuk om te lezen !

Maak jij wel eens een omelet? En ga je deze versie maken?

Liefs,
Rosan




1 opmerking: